Materská škola, Antona Vosátka č. 361/2, 900 82 Blatné_____ ____
Správa
o výsledkoch a podmienkach výchovno-vzdelávacej činnosti za školský rok 2011/2012
Predkladá:
Zlatuše Andrisová
riaditeľka MŠ Prerokované na pedagogickej rade
dňa ................................................
Prerokované v Rade školy
dňa .................................................
Stanovisko rady školy:
Rada školy odporúča Obci Blatné s c h v á l i ť
Správu o výsledkoch a podmienkach výchovno-vzdelávacej činností
MŠ ul. Antona Vosátka č. 361/2, Blatné za školský rok 2011/2012
.......................................................................
predseda Rady školy
Stanovisko zriaďovateľa:
Obec Blatné s c h v a ľ u j e
Správu o výsledkoch a podmienkach výchovno-vzdelávacej činnosti
MŠ ul. Antona Vosátka č 361/2, Blatné za školský rok 2011/2012
.........................................................................
za zriaďovateľa
Vypracovala:
Zlatuše Andrisová
Východiská a podklady:
Správa je vypracovaná v zmysle:
Obsah hodnotiacej správy:
(1)
a) základné identifikačné údaje o škole
b) údaje o počte žiakov v materskej škole
c) údaje o počte detí pred vstupom do základnej školy
e) údaje o dosiahnutých výchovno-vzdelávacích výsledkoch v šk. roku 2009/2010
g) údaje o počte zamestnancov a plnení kvalifikačného predpokladu pedagogických zamestnancov školy
h) údaje o ďalšom vzdelaní pedagogických zamestnancov školy
i) údaje o aktivitách a prezentácii školy na verejnosti
j) údaje o projektoch, do ktorých je škola zapojená
k) údaje o výsledkoch inšpekčnej činnosti vykonanej ŠŠI v škole
l) údaje o priestorových a materiálno-technických podmienkach školy
m) údaje o finančnom a hmotnom zabezpečení výchovno-vzdelávacej činnosti školy
n) cieľ, ktorý si škola určila v koncepčnom zámere rozvoja školy na príslušný šk. rok
a vyhodnotenie jeho plnenia
Správa o výchovno- vzdelávacej činnosti, jej výsledkoch a podmienkach predškolského zariadenia v Blatnom za školský rok 2011/2012
Koncoročná hodnotiaca správa vychádza z hodnotiacich správ o výsledkoch výchovno-vyučovacieho procesu v jednotlivých vekových skupinách. Na základe týchto správ možno konštatovať, že hlavné úlohy Plánu práce školy vyplývajúce z Pedagogicko-organizačných pokynov (POP) boli splnené a realizované v požadovanom rozsahu.
Pedagogickí pracovníci sa riadili platnou legislatívou školskej reformy, plnili základnú funkciu a poslanie predškolskej výchovy s rešpektovaním Koncepcie rozvoja a vzdelávania SR a národného kurikula - Štátneho vzdelávacieho programu pre predprimárne vzdelávanie ISDED – O, ktorý so sebou priniesol aj tvorbu Školského vzdelávacieho programu.
(1)
Meno a priezvisko |
Funkcia |
Zlatuše Andrisová |
riaditeľka MŠ menovaná 01.07.2009 - 01.07.2014 |
Martina Schenková |
zástupkyňa MŠ |
Helena Mitková |
vedúca ŠJ |
Poradné orgány školy:
Rada školy: je iniciatívny a poradný orgán vyjadrujúci a presadzujúci miestne záujmy rodičov a pedagógov v oblasti vzdelávania
Pedagogická rada školy: členmi boli pedagogickí zamestnanci školy
Mgr. Adriana Krajčovičová, Mgr. Šarmírová Eva, Mgr. Hrdličková Mária , Schenková Martina, Bc. Katarína Potočárová , Sabová Stanislava
Metodické združenie: viedla Mgr. Eva Šarmírová
P.č. |
Meno a priezvisko |
Funkcia |
Nominovaný za |
1. |
J. Buchamerová |
predseda RŠ |
za rodičov |
2. |
S. Sabová |
podpredseda |
za pedagogických. zamestnancov |
3. |
Mgr. S. Švrčková |
|
za rodičov |
4. |
L. Dugovičová |
|
za rodičov |
5. |
S. Kubicová |
tajomník |
za rodičov |
6. |
J. Šarmírová |
|
za nepedagogických. zamestnancov |
7. |
Ing. Vojtech Nezhoda |
|
za zriaďovateľa |
Rada sa stretla trikrát. Vyjadrovala sa ku koncepčným zámerom rozvoja MŠ, k návrhom na počty prijatých detí do MŠ, schvaľovala Správu o VVČ a jej výsledkoch za školský rok 2010/2011, informovala sa o pedagogicko-organizačnom a materiálno–technickom zabezpečení výchovno-vzdelávacieho procesu. Pomáhala pri zabezpečení niektorých aktivít . Ing. Vojtech Nezhoda pomohol MŠ podaním zamestnaneckého grantu.
Rada školy pri MŠ v Blatnom bola ustanovená v zmysle § 24 zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov po voľbách dňa 15.3.2000. Ďalšie funkčné obdobie začalo dňom 14.09.2004 a 26.6.2008. V tomto roku 05.06. 2012 sa uskutočnili nové voľby.
P.č. |
Meno a priezvisko |
Funkcia |
Nominovaný za |
1. |
Jana Buchamerová |
predseda RŠ |
za rodičov |
2. |
Martina Schenková |
|
za pedagogických. zamestnancov |
3. |
Mgr. Silvia Švrčková |
podpredseda |
za rodičov |
4. |
Lenka Dugovičová |
|
za rodičov |
5. |
Mgr.Eva Španová PhD |
|
za rodičov |
6. |
Janette Šarmírová |
|
za nepedagogických. zamestnancov |
7. |
Paulína Nováková |
|
za zriaďovateľa |
Stav k 15.09. 2010 |
Stav k 31.08. 2011 |
|||||||
Vek. zloženie |
Počet tried |
Počet detí |
Z toho špec. tr |
Z toho integov |
Počet tried |
Počet detí |
Z toho špec. tr |
Z toho integov |
3 – 4 ročné |
1 |
22 |
0 |
0 |
1 |
22 |
0 |
0 |
4 – 5 ročné |
1 |
23 |
0 |
0 |
1 |
22 |
0 |
0 |
5 – 6 ročné |
1 |
24 |
0 |
0 |
1 |
26 |
0 |
0 |
Spolu: |
3 |
69 |
0 |
0 |
3 |
70 |
0 |
0 |
Počet zapísaných detí do MŠ |
Počet prijatých detí do MŠ |
Počet neprijatých detí do MŠ |
Predpokladaný počet detí na šk. rok 2012/2013 |
Predpokladaný počet tried |
36 |
35 |
1 |
90 |
4 |
Počet predškolákov |
Zaškolených |
Prijatých do 1.r. ZŠ |
Deti s odloženou školskou dochádzkou |
25 |
25 |
17 |
7 |
Dievčatá Chlapci
OŠD - 2 OŠD - 5
Počet zamestnancov. MŠ |
Z toho pedag. |
Kvalif. |
Nekval. |
Dopl. si kvalif. |
Dôchod. |
Správny zamest. |
Dôchod. |
7 |
6 |
7 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
Počet. zamestnancov. |
Kvalifikované |
Nekvalifikované |
Doplňujúce kvalifikáciu |
Dôchodkyne |
Priemerný počet stravníkov |
4 |
4 |
0 |
0 |
0 |
|
Stravovanie detí
Celodenná 3x |
desiata |
Desiata a obed |
Nestravuje sa |
60 |
2 |
8 |
0 |
Vzdelávanie pedagogických pracovníkov prebieha v súčinnosti so Školským úradom – Senec a Metodicko - pedagogickým centrom v Bratislave. Riaditeľstvo školy i zriaďovateľ podporuje záujem o vzdelávanie a profesionálny rast pedagógov. Zúčastňovali sme sa jednodňových odborných seminárov, zapojili sa do národného projektu –„Vzdelávania pedagogických zamestnancov materských škôl ako súčasť reformy vzdelávania“. Absolvovali sme vzdelávacie programy: Obsahovú reformu, Inovácie v didaktike pre učiteľov predprimárneho vzdelávania , Rozvíjanie digitálnych /informačných kompetencií.
RMŠ sa pravidelne zúčastňovala vzdelávacích aktivítzameraných na budovanie právneho povedomia a vedenie pedagogickej dokumentácie v zmysle platnej legislatívy. V marci k nám nastúpila Mgr. Adriana Krajčovičová, ktorá tento rok absolvuje adaptačné vzdelávanie.
Vzdelávanie pedag. zamestnancov na školský rok 2011/2012
Dátum |
Názov vzdelávacieho programu |
Meno účastníka |
Vzdelávacia inštitúcia |
Náklady |
Počet kreditov |
Forma vzdelávania |
07.10.2011 |
Bezpečný pohyb- zdravé dieťa Celoslovenský seminár |
Andrisová Mgr. Šarmírová Bc. Potočárová |
Omep |
5,-€ 5,-€ 5,-€ |
|
Celoslovens - ký seminár
|
05.10.2011 06.10.2011 |
Inovácie v didaktike pre učiteľov predprimárneho vzdelávania |
Mgr. Hrdličková Schenková |
Metodicko – pedagogické centrum – BA |
|
|
Kontinuálne inovačné vzdelávanie |
20.10.2011 21.10.2011 |
Inovácie v didaktike pre učiteľov predprimárneho vzdelávania |
Mgr. Hrdličková Schenková |
Metodicko – pedagogické centrum – BA |
|
|
Kontinuálne inovačné vzdelávanie |
28.10.2011 |
Integrácia digitálnych technológií do každodenných aktivít detí predškolského veku |
Andrisová Mgr. Hrdličková Sabová |
Spoločnosť pre predškolskú výchovu |
5,-€ 5,-€ 5,-€ |
|
Jednodňové školenie |
03.11.2011 04.11.2011 |
Inovácie v didaktike pre učiteľov predprimárneho vzdelávania |
Mgr. Hrdličková Schenková |
Metodicko – pedagogické centrum – BA |
|
|
Kontinuálne inovačné vzdelávanie |
10.11.2011 |
Správa registratúry Odborný seminár |
Andrisová
|
Asociácia správcov registratúry |
39,-€ |
|
Jednodňové školenie |
8.12.2011 |
Moderný učiteľ v MŠ |
Andrisová
|
Nezisková organizácia Indícia |
|
|
Konferencia |
02.02.2012 |
Zákon 317 o pedagogických zamestnancoch |
Andrisová
|
Národný ústav celoživotného vzdelávania
|
20,-€ |
|
Jednodňový seminár |
16.02.2012 |
Inovácie v didaktike pre učiteľov predprimárneho vzdelávania |
Mgr. Hrdličková Schenková |
Metodicko – pedagogické centrum – BA |
|
|
Kontinuálne inovačné vzdelávanie |
28.02.2012 |
Digitálne technológie v MŠ |
Andrisová
|
Metodicko – pedagogické centrum – BA |
|
|
Kontinuálne aktualizačné vzdelávanie |
29.02.2012 |
Logiko -primo |
Mgr. Hrdličková Mgr. Krajčovičová |
Spoločnosť pre predškolskú výchovu |
|
|
Jednodňové školenie |
05.03.2012 |
Digitálne technológie v MŠ |
Schenková Bc. Potočárová |
Metodicko – pedagogické centrum – BA |
|
|
Kontinuálne aktualizačné vzdelávanie |
12.03.2012
|
Digitálne technológie v MŠ |
Andrisová
|
Metodicko – pedagogické centrum – BA |
|
|
Kontinuálne aktualizačné vzdelávanie |
19.03.2012 |
Digitálne technológie v MŠ |
Schenková Bc. Potočárová |
Metodicko – pedagogické centrum – BA |
|
|
Kontinuálne aktualizačné vzdelávanie |
19.03.2012 20.03.2012 21.03.2012
|
Inovácie v didaktike pre učiteľov predprimárneho vzdelávania |
Mgr. Hrdličková Schenková |
Metodicko – pedagogické centrum – BA |
|
|
Kontinuálne inovačné vzdelávanie |
21.03.2012
|
Inovácie v didaktike pre učiteľov predprimárneho vzdelávania |
Mgr. Hrdličková Schenková |
Metodicko – pedagogické centrum – BA |
|
|
Kontinuálne inovačné vzdelávanie |
26.03.2012 |
Digitálne technológie v MŠ |
Andrisová
|
Metodicko – pedagogické centrum – BA |
|
|
Kontinuálne aktualizačné vzdelávanie |
02.04.2012 |
Digitálne technológie v MŠ |
Schenková Bc. Potočárová |
Metodicko – pedagogické centrum – BA |
|
|
Kontinuálne aktualizačné vzdelávanie |
16.04.2012 |
Digitálne technológie v MŠ |
Andrisová
|
Metodicko – pedagogické centrum – BA |
|
|
Kontinuálne aktualizačné vzdelávanie |
18.04.2012 |
Aplikácia právnych predmetov v praxi MŠ |
Andrisová
|
Národný ústav celoživotného vzdelávania
|
20,-€ |
|
Seminár riadený s diskusiou |
19.04.2012 20.04.2012 21.04.2012
|
Inovácie v didaktike pre učiteľov predprimárneho vzdelávania |
Mgr. Hrdličková Schenková |
Metodicko – pedagogické centrum – BA |
|
|
Kontinuálne inovačné vzdelávanie |
23.04.2012 |
Digitálne technológie v MŠ |
Schenková Bc. Potočárová |
Metodicko – pedagogické centrum – BA |
|
|
Kontinuálne aktualizačné vzdelávanie |
07.05.2012 |
Digitálne technológie v MŠ |
Andrisová
|
Metodicko – pedagogické centrum – BA |
|
|
Kontinuálne aktualizačné vzdelávanie |
12.05.2012 |
Obsahová reforma |
Mgr. Krajčovičová Mgr. Hrdličková Mgr. Šarmírová Bc. Potočárová Schenková |
Metodicko – pedagogické centrum – BA |
|
|
Kontinuálne aktualizačné vzdelávanie |
19.05.2012 |
Obsahová reforma |
Mgr. Krajčovičová Mgr. Hrdličková Mgr. Šarmírová Bc. Potočárová Schenková |
Metodicko – pedagogické centrum – BA |
|
|
Kontinuálne aktualizačné vzdelávanie |
21.05.2012 |
Digitálne technológie v MŠ |
Andrisová
|
Metodicko – pedagogické centrum – BA |
ukončené |
11 kreditov |
Kontinuálne aktualizačné vzdelávanie |
25.05.2012 |
Bezpečný pohyb- zdravé dieťa
|
Mgr. Krajčovičová |
, Omep |
10,-€
|
|
Celoslovens- ký seminár |
25.05.2012 |
Inovácie v didaktike pre učiteľov predprimárneho vzdelávania |
Mgr. Hrdličková Schenková |
Metodicko – pedagogické centrum – BA |
ukončené |
25 kreditov |
Kontinuálne inovačné vzdelávanie |
26.05.2012 |
Obsahová reforma |
Mgr. Krajčovičová Mgr. Hrdličková Mgr. Šarmírová Bc. Potočárová Schenková |
Metodicko – pedagogické centrum – BA |
|
|
Kontinuálne aktualizačné vzdelávanie |
28.05.2012 |
Digitálne technológie v MŠ |
Schenková Bc. Potočárová |
Metodicko – pedagogické centrum – BA |
ukončené |
11 kreditov |
Kontinuálne aktualizačné vzdelávanie |
29.05.2012 |
Mgr. Krajčovičová Mgr. Hrdličková
|
raabe |
|
|
seminár |
|
18.06.2012 |
Obsahová reforma |
Mgr. Krajčovičová Mgr. Hrdličková Mgr. Šarmírová Bc. Potočárová Schenková |
Metodicko – pedagogické centrum – BA |
ukončené |
kreditov |
Kontinuálne aktualizačné vzdelávanie |
V MŠ sme plnili aj plán Metodického združenia. Prednášky boli zamerané na odovzdávanie nových poznatkov a informácií z vlastnej praxe, zo samoštúdia a zo vzdelávacích aktivít, najmä prostredníctvom zážitkového učenia a praktických ukážok, ktoré aj tento rok absentovali pri prednáškach. Jednotlivé témy sa vypracovávali a prezentovali na základe vytvoreného plánu práce a menili sa podľa využitých ponúk na ďalšie vzdelávanie
Prostredníctvom prednášok si pedagogické pracovníčky zvyšovali svoju odbornú teoretickú úroveň. Navzájom si vymieňali už nadobudnuté skúsenosti a boli otvorené novým nápadom, ako svoje poznatky možno čo najefektívnejšie využiť v edukácii a primerane veku dieťaťa.
Metodické združenie postupovalo podľa vopred vypracovaného a schváleného plánu v súlade s požiadavkami pedagogických zamestnancov.
V budúcom školskom roku by bolo vhodné:
Úroveň rozvoja osobnosti dieťaťa hodnotíme v súčinnosti s obsahom a cieľmi Štátneho vzdelávacieho programu ISCED 0 – predprimárne vzdelávanie, na ktorý nadväzoval Školský vzdelávací program „Denne cvičím zdravo jem, bádam skúmam svet objavujem“, pričom boli príležitostne využívané aj prvky alternatívnych pedagogických prístupov. Uplatňoval sa tvorivo humanistický štýl výchovy, zameraný na všestranný rozvoj osobnosti dieťaťa, rešpektujúc jeho osobitosti. Pri evalvácií edukačnej činnosti, ktorá zahŕňa úroveň kognitívneho, perceptuálno -motorického a sociálno-emocionálneho rozvoja detí sme využívali metódu objektívneho posudzovania s ohľadom na vekové osobitosti detí.
Stupeň dosiahnutých cieľov v oblasti kognitívneho rozvoja hodnotíme tak, že deti sú schopné využívať v konkrétnej situácii svoje vedomosti a poznatky, majú dostatočné poznatky o sebe, rodine, blízkom i vzdialenejšom okolí. Deti sú zvedavé, s nadšením skúmajú, objavujú, vnímajú a majú záujem o bezprostredne vnímané okolie, ale zaujímajú ich aj abstraktné témy, ako vesmír, ľudské telo a pod. Úroveň vedomostí a zručností v oblasti poznávacích a mimo poznávacích funkcií zodpovedá ich vekovým a rozvojovým možnostiam.
Poznatky, ktoré si deti osvojili, vedia aplikovať v konkrétnych situáciách a pokúšajú sa o sebahodnotenie. Využívaním nových inovačných metód a foriem sa objavovanie poznatkov stalo zaujímavejším, kreatívnejším a deti využívali vlastnú aktivitu na dosiahnutie cieľa. Osvedčili sa nám nové metodické postupy pri práci s novými didaktickými pomôckami Logico- primo a Bee- Bot, Construkta-Bot. Pozornosť sme venovali reči dieťaťa, rozvíjaniu komunikácie a schopnosti utriediť si a vypovedať myšlienku. Deti obľubovali maľované čítanie a zaujímali sa o písmená. Kultivovanosť rečového prejavu je do značnej miery ovplyvnená rodinným prostredím.
Naďalej však pretrvávajú problémy detí s nesprávnou výslovnosťou. Nízka úroveň verbálnej komunikácie u niektorých detí je často dôsledkom menej podnetného rodinného prostredia a nepravidelnej dochádzky dieťaťa do MŠ. U niektorých detí sa prejavili slabšie výsledky v určovaní polôh dvoch predmetov, v počítaní, v rozlišovaní farieb, v časových vzťahoch, prísť samostatne na riešenie problému, slabá fantázia, tvorivosť. Problém s koncentráciou - nepozornosť, nesústredenosť pri zadávaní úloh, pri aplikovaní teoretických poznatkov do praxe.
V oblasti sociálno – emocionálneho rozvoja na formovanie prosociálneho správania boli využívané v prevažnej miere hry, ktoré sú jednou z najvhodnejších foriem, lebo okrem zážitkovosti poskytujú také zložky, ako tvorivosť, osobnú iniciatívu, kooperáciu a citovú reflexiu. V hrách sme deti viedli k rešpektovaniu základných ľudský hodnôt a zároveň sme vytvárali hodnotový systém u detí. Posilňovali sme im citovú stabilitu a utvárali psychickú odolnosť voči stresu, uplatňovali sme adaptačný program pre novoprijaté deti, vytvárali sme priaznivú sociálno – emocionálnu klímu v kolektíve. Deti sa učili pravidlám spoločenského spolužitia a ich vytváraniu v rámci prirodzeného sociokultúrneho prostredia, porozumeniu, základným neverbálnym prejavom, obvyklým v tomto prostredí. Deti vedia ovládať svoju impulzivitu, samostatne sa dohovoriť o spoločnej činnosti, majú stálejšie záujmy a túžby dosiahnuť určitý cieľ. Konštruktívny dialóg, voľba a sociálna diskusia boli hlavné metódy v sociálno – emocionálnej oblasti. Prostredníctvom esteticko – výchovných činností si rozvíjali fantáziu , predstavivosť, tvorivosť a obrazotvornosť.
Niektoré detí ešte prejavujú agresivitu v správaní. U nesmelých detí bolo zvyšované ich sebavedomie pochvalou, povzbudením a tým, že boli dávané do vedúcich úloh. Nedostatkom bol prejav samotárstva u detí z menej podnetného prostredia a počas adaptácie. Impulzívne správanie niektorých detí, agresivita, detský vzdor a nedostatok empatie. U trojročných detí pretrvával problém s požičiavaním hračiek a nenásilným riešením konfliktov s inými deťmi. Niektoré deti sa veľmi ťažko odpútavali od rodičov a adaptovali na MŠ. Príchod nových detí v druhom polroku, nepravidelná dochádzka a adaptačný proces narúšali VVČ v triede.
Naďalej je potrebné podporovať sebareguláciu morálneho konania detí, sebavedomie a sebahodnotenie s uplatnením princípu aktivity a slobodnej voľby.
V oblasti perceptuálno – motorického rozvoja si osvojovanie rôznorodých pohybov, kladne pôsobilo na vôľové vlastnosti a morálne formovanie dieťaťa. Citlivo organizované cvičenia pozitívne ovplyvňovali rozvoj kolektívneho správania, pocitu spolupatričnosti, iniciatívnosti a aktivity.
Hrubá motorika: Deti sa v telovýchovných zamestnaniach učili rovnako a spravodlivo hodnotiť samých seba. Pravidelným zaraďovaním pohybových aktivít a využívaním rôzneho náradia a náčinia, sme u detí vzbudzovali túžbu a záujem o riadené a spontánne pohybové aktivity, eliminovali sme strach s pohybu v rôznom prostredí. V predškolskej triede majú deti osvojenú terminológiu cvikov. Pozitívom bolo využívanie prvkov dychových a relaxačných cvičení a možnosti využívania na šk. dvore trampolíny. Deti prejavili pohybovú zdatnosť, obratnosť a majú veľký záujem o danú oblasť.
Veľký dôraz bol kladený na rozvoj jemnej motoriky s ambíciou, aby deti plynulo a bez problémov zvládali prechod do základnej školy a nároky kladené na prváka v oblasti písania. V edukačných aktivitách, hrách, ako aj počas celého dňa sa u detí v bežných činnostiach rozvíjali výtvarné a pracovné schopnosti. Deti si uvedomujú svoje zdravie a hodnoty s ním spojené. Všetky telovýchovné činnosti boli postavené na znalosti a rešpektovaní zdravotného stavu, rozdielnych telesných a zmyslových predpokladoch a pohybových možností u jednotlivých detí.
Vo veľkej miere boli uplatňované hudobno-pohybové hry, ktoré rozvíjali nielen pohybové kompetencie dieťaťa, ale aj estetiku jeho pohybového prejavu a fantáziu. Spontánny pohyb spojený s recitáciou a spevom pomáhal rozvíjať koordináciu pohybu a rytmu.
Problémy so správnou koordináciou a neistotou v činnosti má len pár ojedinelcov.
Úroveň rozvoja grafomotorických zručností: Úroveň rozvoja vizuomotorickej koordinácie a jemnej motoriky sa overovala prostredníctvom pracovných zošitov a listov. Väčšina detí sa na ploche papiera orientovala samostatne, vyplnila celú plochu, dokončila požadovanú grafickú stopu do konca riadku. Spôsobilosť zachovávať smer požadovanej grafickej stopy a istota prejavu je v celku veľmi dobrá. Výsledky sú v zlepšení uvoľnenosti rúk, zápästia, grafický materiál držia dominantnou rukou, kvalita držania grafického materiálu je dobrá, deti majú vypestovaný návyk na správne držanie tela, sedu pri písaní, držania ceruzky, neotáčanie zošitom, pracovným listom a vzdialenosť očí od papiera. Pri nácviku grafomotorických zručností v pracovných listoch a v zošitoch boli zaraďované grafomotorické a uvoľňovanie cvičenia a postupy. V súčasnej dobe môžeme hodnotiť úroveň grafomotorických zručností kladne. Jemnú motoriku si deti ďalej precvičovali navliekaním koráliek, využívaním pracovných techník – lepenie, strihanie, krčenie a skladanie papiera a ohýbanie rôznych druhov drôtu. Technicky správne zvládli konštruovanie z rôznych stavebníc podľa predlohy i podľa vlastných predstáv. Úroveň techniky strihania sa overovala pri strihaní predkresleného tvaru. Pozorovaním bolo zistené, že deti celkom dobre ovládajú techniku strihania, majú osvojené základy bezpečnej práce a pracovnej disciplíny. Ľavoruké deti pracovali s nožnicami pre deti ľavoruké. V priebehu šk. r. deti bez problémov dokázali používať návyky sebaobsluhy a hygieny. Samostatne sa dokázali obliekať, zobliekať, obúvať a vyzúvať. V dennom režime, vždy po obede si deti pravidelne pestovali návyky starostlivosti o chrup. V školskej jedálni deti sa využívali návyky kultúrneho stolovania, deti strednej triedy a predškoláci používali príbor.
Nedostatkom je slabá práca s nožnicami u jednotlivcov, strihanie po čiare, nedostatočná, schopnosť, zaväzovania šnúrok a správny úchop ceruzky. U mladších detí pretrvávali rozdiely v sebaobslužných prácach a pri stolovaní.
Úlohy zaradené do koncepcie školy rozvíjali osobnosť samostatného, zdravo sebavedomého, tvorivého jedinca cestou prirodzenej výchovy. Každé dieťa bolo vedené k maximálnemu rozvoju fyzickej, psychickej a sociálnej samostatnosti. Deti sa naučili základným zručnostiam a vedomostiam dôležitým pre celý ďalší život. Prioritnou činnosťou školy bola zodpovedná príprava 5-6 roč. detí a detí s odloženou školskou dochádzkou na vstup do 1. ročníka ZŠ.
1 dieťa bude zo strednej skupiny predčasne zaškolené. Dominantným prostriedkom rozvoja bola hra.
Pri hrách boli učiteľky iba poslucháčkami, poradkyňami, pomocníčkami, pozorovateľkami, spoluhráčkami.
Vo svojom výchovno-vzdelávacom pôsobení sme využívali aj prvky metodickej príručky Krok za krokom – centrá aktivít, ponukovú tabuľu, pravidlá triedy, didaktické aktivity, pomocníčkov. Prístupom orientovaným na dieťa podporujeme samostatné učenie sa detí prostredníctvom cieľavedome pripravených a plánovaných rôznorodých aktivít. Štrukturovaním prostredia v triede vytvárame podmienky na to, aby si deti mohli vyberať z viacerých, ku konkrétnemu cieľu smerujúcich činností v malých skupinkách detí v tzv. centrách aktivít.
Digitálne technológie prenikajú v súčasnosti do všetkých našich činností. Stretávame sa s nimi ako doma tak aj v práci. Preto sme sa aj my v našom predškolskom zariadení s začali viac venovať tejto problematike. V prvej etape sme sa všetky pedagogické pracovníčky preškolili a zúčastnili kontinuálneho vzdelávania zameraného na rozvoj digitálnych techník.
V súčasnosti v MŠ máme zavedený internet a p. učiteľky majú v každej triede PC s tlačiarňou, 1 scener, MP-3, 2 digitálne fotoaparáty a 2 televízory.
V triede 5-6 a 4 -5 ročných detí máme zriadené digitálne kútiky. Podarilo sa nám sponzorsky získať 6 PC zo Slovenskej sporiteľne a z IBM KidSmart, ktoré sme zabezpečili detskými softvermi- Cirkus šaša Tomáša, Alenka a veci okolo nej, Svet myšiaka Bonifáca, Slniečko, Martinkové zvieratká,
Deti využívajú aj tablet a softver RNA, ktoré rozvíja ich jemno motorické zručnosti, tvorivé myslenie, , vizuálnu gramotnosť.
Keďže deti prejavili veľký záujem o robotické hračky , prikúpili sme k včele Bee Bot aj bager- Construkta-Bot , podložky k Bee Bot a digitálnu detskú kameru. Digitálne technológie sú pre deti predškolského veku veľmi obľúbeným nástrojom hravého učenia sa. Ich používanie je pre deti veľmi aktívny, sociálny, stimulujúci zážitok, ktorý otvára pre deti nové možnosti v rozličných oblastiach vzdelávania.
Aj tento rok sme sa zamerali na rozvoj predčitateľskej gramotnosti deti.
Využívame a stimulujeme skutočnosť, že dieťa rozpráva, komunikuje s inými, rozvíja si svoju slovnú zásobu, postupne si vytvára súvis medzi hovoreným slovom a jeho písanou formou. Zameriavame sa na rozvoj fonematického sluchu, schopnosti hláskovej diferenciácie, rozlišovaniu slov podľa sémantickej a formálnej príbuznosti.
Stimulujúce prostredie vytvárame označovaním veľkým písmom centier aktivít štítkom s jeho názvom, označovaním materiálov, pomôcok, surovín, hračiek, písaním farebne textu básní, označovaním osobných veci detí značkou a písmom, využívaním pojmových máp, maľovaným čítaním, písaním pravidiel života v triede.
Dieťa prostredníctvom čítania a písania môže konštruovať svoje poznanie o svete a vytvárať vlastné subjektívne významy. Dieťa je tým, ktoré sa o písmo zaujíma z vlastnej vôle, a nie, ak to niekto iný od neho vyžaduje.
Hodnotenie plnenia školského vzdelávacieho programu „Denne cvičím zdravo jem, bádam skúmam svet objavujem“:
Je vypracovaný ako škôlkarova expedícia za tajomstvami našej planéty, do sveta športu, zdravej výživy a životného štýlu. V našich učebných osnovách sa opierame o vzdelávacie štandardy v rozsahu vzdelávacích štandardov ŠVP. Názov odráža zameranie MŠ ale aj metódy a formy práce, ktoré sú súčasťou každodennej výchovno- vzdelávacej činnosti pedagogických zamestnancov. ŠkVP je rozdelený podľa mesiacov do 10 obsahových celkov a 61 tém, ktoré si učiteľky ľubovoľne vyberajú pričom akceptujú zásady postupnosti a primeranosti, s postupnou implementáciou nových poznatkov. Obsahové celky vychádzajú z prirodzenej túžby detí spoznávať okolitý svet a pritom sa oboznamovať s trendmi šírenia zdravého spôsobu života. Vychádzajú z jednotlivých ročných období a sviatkov a v každom obsahovom celku je týždeň venovaný profilácii MŠ - téme zdravia. Venovali sme sa aj Právam dieťaťa, ktoré sú rozpracované do jednotlivých týždňov a mesiacov. Súčasťou niektorých obsahových celkov sú aj vypracované projekty: Kde žijem a hrám sa, Cestujeme svetom, Zima, mrzne, praská, fúka, Vojdi do rozprávky, Malí ochranári, Zachráňte princeznú, Dobrodružné leto. Na začiatku ŠkVP sú vypracované metódy, stratégie a učebné zdroje, ktoré je možné uplatniť počas celého roka vo VVČ.
Tento školský rok bol inovovaný. Do učebných osnov sme doplnili obsahové štandardy a na základe skúseností za každým obsahovým celkom stratégie, aktivity a ciele na podporu zdravia a zdravého životného štýlu. Do učebných zdrojov sme dopísali nové pomôcky.
Výchovno-vzdelávací proces
Deti sa tvorivo a samostatne podieľali na rozvíjaní vlastného poznania. V každej vekovej skupine bola realizovaná VVP premyslene a s efektívnym využití variabilných učebných pomôcok a didaktickej techniky. Pri výbere metód, foriem a prostriedkov sa zohľadňovali aktuálne výchovné potreby, vývinové a vekové osobnosti ako aj podmienky školy. Systematicky sme u detí rozvíjali tvorivé myslenie, dostatočným množstvom pomôcok sme im dávali priestor k manipulácii a samostatnosti, k rozvíjaniu fantázie, tvorivosti, obrazotvornosti a predstavivosti
V tvorivo – humanistickej výchove sme dôraz kládli na rozvoj kognitívnych aj nonkognitívnych funkcií a procesov. Rozvoj týchto funkcií a procesov sa uskutočňoval v priebehu dňa v jednotlivých triedach podľa Školského vzdelávacieho programu, v pripravovaných týždenných témach, cieľoch, cieľových požiadavkách a úlohách. Tento rozvoj funkcií a procesov sa uskutočňoval najmä prostredníctvom riešenia každodenných, deťom blízkych problémov. Deti sme viedli k tomu aby boli zvedavé, aby mali radosť z poznávania, objavovania, skúmania, experimentovania. Vo všetkých činnostiach sa dôraz kládol na deti, aby boli pri činnostiach samostatné a aktívne, aby sa dokázali na činnosti sústrediť a vnímať ich. Základný obsah predprimárneho vzdelávania je stanovený tak, aby v náväznosti na súčasné trendy vo vzdelávaní zodpovedal cieľom a zámerom predprimárneho vzdelávania a aby rešpektoval vek, predpoklady a skúsenosti dieťaťa predškolského veku, ich súčasné i budúce potreby a taktiež i prostredie a možnosti materskej školy. Tento obsah je štruktúrovaný do oblasti kognitívneho rozvoja, sociálno-emocionálneho a perceptuálno-motorického rozvoja, ktoré rešpektuje vývoj dieťaťa, jeho prirodzený život, zrenie i učenie. Tieto oblasti rozvoja sa dejú v prirodzených interakciách, do ktorých dieťa v rámci týchto vzťahov vstupuje, v ktorých žije, rozvíja sa a vyrastá, učí sa a tiež vzdeláva. Tieto oblasti rozvoja majú 4 tematické okruhy:
1. Ja som
2. Ľudia
3. Príroda
4. Kultúra
1.Ja som
Zámerom vzdelávacieho úsilia v tejto oblasti je stimulovať a podporovať rast a neurosvalový vývoj dieťaťa, podporovať jeho fyzickú pohodu, zlepšovať jeho telesnú zdatnosť i pohybovú a zdravotnú kultúru, podporovať rozvoj jeho pohybových a manipulačných schopností, učiť dieťa k sebaobsluhe a viesť ho k zdravým životným návykom a postojom. V oblasti psychologických podporovať duševnú pohodu, psychickú zdatnosť a odolnosť dieťaťa, rozvoj jeho rozumových schopnosti, reči a jazyka, poznávacích procesov a funkcií, jeho citov a vôle, sebapoznanie, jeho kreativity a sebavyjadrovania, stimulovanie osvojovania a rozvoja jeho vzdelávacích schopností a povzbudzovanie dieťaťa v jeho ďalšom rozvoji, poznávaní a učenia. U detí sa rozvíjali vlastnosti ako uvedomovanie si vlastného tela, rozvoj pohybových schopnosti v oblasti hrubej a jemnej motoriky / koordinácia a rozsah pohybu, pohyblivosti, správne dýchanie /, ovládanie pohybového aparátu a telesných funkcií. Deti uvedené úlohy plnili pohybovými činnosťami ako je chôdza, lezenie, beh , skok, poskoky potom sú to loptové hry, sezónne cvičenia. Manipulovali s predmetmi, pomôckami, nástrojmi, náčiním, náradím i materiálom. Využívali sa zdravotne zamerané činnosti ako uvoľňovacie cvičenia, dychové a relaxačné cvičenia, zmyslové a psychomotorické hry, konštruktívne a grafické činnosti, hudobné a hudobno-pohybové činnosti a hry, jednoduché pracovné a seba obslužné činnosti / starostlivosť o seba, o svoje osobné veci, poriadok a pod/., poznávacie činnosti zamerané k osvojovaniu pojmov o zdraví, ľudskom tele, bezpečnosti, telovýchove a športe.
Jazyk a reč: rozvíjali sa u detí rečové a jazykové schopností v oblasti receptívnych / vnímanie, počúvanie, chápanie / a produktívnych / výslovnosť, vytváranie pojmov, hovorený prejav, vyjadrovanie sa/. Rozvíjal sa kultivovaný prejav využívaním artikulačných , rečových, sluchových a rytmických hier so slovami, slovné hádanky, spevácke činnosti, spoločné rozhovory, rozprávanie zážitkov, príbehov, podľa skutočnosti, podľa obrázkov, prednes, recitácia, dramatizácia a spev, prezeranie a „ čítanie „ obrázkových kníh a leporel, grafické napodobňovanie symbolov, tvarov, čísiel, písmen.
Poznávacie schopnosti, myšlienkové operácie, predstavivosť, fantázia: tu sme využívali priame pozorovanie prírodných javov, konkrétnu manipuláciu s predmetmi, voľné hry, experimentovanie s materiálom a predmetmi, zmyslové hry, činnosti na rozvoj a cvičenie vnímania, zrakovej a sluchovej pamäti a pozornosti, námetové hry a činnosti, hry zamerané na podporu tvorivosti, predstavivosti a fantázie, práca s knihami, s obrázkovým materiálom, výlety do okolia, sledovanie rozprávok a pod. Deti úlohy zvládli. Tieto úlohy boli prispôsobené vekovým osobitostiam detí.
2.Ľudia
Zámerom vzdelávania v interpersonálnej oblasti je podporovať utváranie vzťahov dieťaťa k inému dieťaťu, či dospelému, posilňovať, kultivovať a obohacovať jeho vzájomnú komunikáciu a zabezpečovať pohodu týchto vzťahov. Úlohy sme plnili hrami, ktoré boli zamerané na posilňovanie prosociálneho správania vo vzťahu k druhým v rodine, materskej škole. Využívali sme sociálne a interaktívne hry, hranie úloh, dramatické činnosti, hudobné a hudobno – pohybové hry, spoločenské hry, spoločné aktivity na rôzne témy, kooperatívne činnosti vo dvojiciach, v skupinách, čítanie, rozprávanie a počúvanie rozprávok a príbehov na témy vzťahy medzi ľuďmi. Úlohy deti splnili, dbali sme na vekové osobitosti detí.
3.Príroda
Zámerom vzdelávania v environmentálnej oblasti je vzbudiť u dieťaťa elementárne poznatky o okolitom svete a dianí v ňom, o vplyve človeka na životné prostredie počínajúc v najbližšom okolí a končiac celkovými problémami celosvetového dosahu. Vytvoriť základy pre otvorený a zodpovedný postoj dieťaťa k životnému prostrediu. Využívali sme k splneniu úloh zmysluplné pracovné činnosti, kognitívne činnosti / kladenie otázok a hľadanie odpovedí /, práca s literárnym textom, obrázkovým materiálom, využívanie encyklopédii, pestovateľské činnosti, motivované hrové aktivity, činnosti, ekohry. Deti úlohy zvládli vzhľadom k tomu, že sa prihliadalo na vekové osobitosti tej, ktorej skupinu detí.
4.Kultúra
Zámerom vzdelávania v oblasti sociálnej a kultúrnej je uviesť dieťa do spoločnosti ostatných ľudí, do života v ľudskej spoločnosti i do sveta kultúry a umenia, pomôcť dieťaťu osvojiť si potrebné vedomosti, návyky i postoje, prijímať základné všeobecne uznávané spoločenské, morálne a estetické hodnoty a podieľať sa na utváraní spoločenskej pohody.
Úlohy sa plnili tým, že sa deti zúčastňovali na počúvaní rozprávok, príbehov, veršov, hudobných skladieb, piesní, sledovaním dramatizácie, divadelných scénok, rôznych námetových hier, konštruktívnych hier, prípravy spoločenských podujatí a slávností – kultúrne programy pre rodičov, starých rodičov,: deti navštevovali divadelné predstavenia, knižnicu, stretávali sa s literatúrou, dramatickým, výtvarným a hudobným umením aj mimo materskej školy.
Práca s talentovanými deťmi – krúžková činnosť –hudobno- pohybový, výučba anglického jazyka
Oslavy menín a narodenín (pri oslavách sme využívali ovocie a ovocné nápoje)
Jesenná výstavka- rodičia spolu s deťmi zapojili svoju fantáziu a spoločne vytvorili
výstavku prác z plodov vypestovaných v záhradách.
Šarkaniáda - - rodičia spolu s deťmi si púšťali na ihrisku šarkany
Z každého rožku, trošku- športové aktivity boli volené tak, aby si každý účastník mohol vybrať podľa svojich schopností a fyzickej zdatnosti.
Varíme- zdravo - pri príležitosti Svetového dňa výživy sme v spolupráci s rodičmi a ŠJ zorganizovali posedenie s ochutnávku šalátov a nátierok zdravej kuchyne.
Deň úcty k starším- akcia organizovaná v spolupráci s OcÚ. Deti predškolskej triedy si svojimi básňami a pesničkami uctili svojich starých rodičov v osvetovej besede.
Babičkin jablčník - spoločné posedenie deti a ich starých rodičov spestrili naše deti pekným programom. Babičky pohostili svojich vnúčikov rôznymi jablkovými koláčmi .
Stretnutie s Mikulášom - tento rok sme privítali Mikuláša i čertíkov v našej MŠ. Básňami pesničkami i dobrou zábavou sme si priblížili spoločne s pracovníčkami OcÚ vianočnú atmosféru.
Zvončeky šťastia – tvorivé dielne - rodičia sa zúčastnili na priamej činnosti s deťmi. Spoločne vyrábali vianočné ozdoby, pohľadnice
Návšteva ZŠ – oboznámenie sa s priestormi, návšteva u prvákov na otvorenej hodine.
Týždeň otvorených dverí - pri zápise detí do MŠ sme otvorili dvere aj pre verejnosť.
Nové deti s rodičmi sa oboznamovali s prostredím našej MŠ.
Mesiac knihy - v triedach sme mali výstavku kníh, z ktorých sme si spoločne čítali. Veľkým zážitkom pre deti bola návšteva knižnice v ZŠ
Svetový deň zdravia – prostredníctvom propagačného materiálu a didaktickými aktivitami sme pozitívne ovplyvňovali zmeny postojov a názorov detí a rodičov k vlastnému zdraviu a starostlivosti o svoje zdravie
Zapojili sme sa s deťmi do celoslovenskej výtvarnej súťaže: Ovocie a zelenina, ktorú mám rád.
Deň Matiek – akcia organizovaná v spolupráci s OcÚ. Deti predškolskej triedy pripravili
darčeky a program, ktorým sa prezentovali v kultúrnom dome v Blatnom...
Stretnutie rodičov novoprijatých detí v MŠ
Rozlúčka predškolákov ukončila školský rok. Slávnostná rozlúčka predškolákov sa konala na OcÚ. Spolu s p. starostkou sme sa snažili pripravili deťom a rodičom nezabudnuteľný deň. Lúčenie bolo spojené s odovzdávaním stužiek, kníh, hodnotných darčekov a Osvedčeniami o ukončení predprimárneho vzdelávania.
.
Logopedická starostlivosť:
Logopedickú starostlivosť vykonávala v priestoroch poradne Mgr. Kotulová. Návštevu logopedičky po vyšetrení v MŠ si zabezpečovali rodičia. My sme spolupracovali pri odstraňovaní chybnej výslovnosti.
Stomatologická starostlivosť:
Pravidelné ošetrovanie chrupu detí v MŠ vykonávala stomatologička MUDr. Bálentová. Preventívnu prehliadku urobila deťom v MŠ a na základe zmlúv si brávala deti do zubnej ambulancie.
Spolupráca s CPPPaP
Pri vyšetrovaní školskej zrelosti detí sme spolupracovali s psychologičkou PhDr. Kosegiovou a následne nám pomáhala pri posilňovaní individuálneho prístupu k deťom, ktoré odchádzajú do ZŠ a s deti s odloženou školskou dochádzkou.
Adaptácia detí - využívaním empatického postoja sme pomáhali deťom získať opäť stav psychickej rovnováhy.
Deň športu a zábavy – tento deň sme sa venovali rôznym športovým disciplínam.
Deti pretekali na odrážadlách, bicykloch, kolobežkách, trojkolkách.
Skákacie trampolínové dopoludnie – deti si zaskákali na trampolíne, skákali do diaľky do pieskoviska, preskakovali rôzne prekážky, pretekali sa v skoku na skákacích koníkoch, niektorí zvládli aj skok cez švihadlo.
Dopraváčik- výlet na dopravné ihrisko do Senca za účelom výchovy k bezpečnosti sa v cestnej premávke,
Upečme si jablčník - deti poznávali a pomenúvali suroviny potrebne na koláč, urobili hostinku pre všetky deti .
Policajti sú naši kamaráti – deti sa oboznámili s prácou policajtov.
Malí cukrári - deti poznávali a pomenúvali suroviny potrebne k príprave medovníkov. Využitím zážitkového učenia si vyskúšali možnosti tvarovania z cesta.
Fašiangy – Turice - počas tohto týždňa sa deti oboznámili s miestnymi tradíciami, zhotovovali si rôzne karnevalové masky a zábava vyvrcholila detským karnevalom
Medzi deti prišiel i Šašo Jašo, ktorý nás zabával svojim spevom, súťažami a tancom.
Hvezdári – deti pozorovali hviezdnu oblohu, slnko, utvárali si elementárne predstavy o vzdialenosti zeme od hviezd.
Bábkové predstavenie – O zdravej výžive
Kúzelnícke predstavenie
Interaktívne hudobné predstavenie – Ide, ide muzika – O prasiatku
Anglický karneval
Malé upratovanie
Sedmokráska
Plavecký výcvik od 26. do 30. marca v bazéne hotela Senec si deti osvojovali elementárne základy plávania.
Exkurzia u Wocha – deti zaujali priestory farmy, ustajnenie a čistenie koní, jazdiareň.
Deň Zeme –Svoje vedomosti si celý týždeň preverili cez zážitkové učenie v úlohách, didaktických aktivitách, hrových a pohybových činnostiach zameraných na environmentálnu výchovu. Deti boli na výlete na čističke odpadových vôd, zbierali odpadky v dedine, ukázali ako vedia triediť odpad s vláčikom Separáčikom a s rodičmi zbierali tetrapakové obaly.
Výlet na priehradu- cieľom výletu bolo zdôvodniť význam prírodného prostredia, na základe pozorovania a zážitkov z prírody si deti utvárali a rozvíjali environmentálne cítenie.
Stretnutie s požiarnikmi - deti sa vybrali tento rok na požiarnu zbrojnicu do Senca. Hasiči deťom ukázali ako sa postupuje pri hasení ohňa. Deti si mohli obzrieť budovu, hasičské autá, výstroj. Pri spoločnom rozhovore poznávali význam ochrany pred požiarom a základne zásady správania sa pri požiari.
Deň mlieka – v spolupráci so ŠJ deti mali mliečny deň, vytvorili z krabíc mlieka, jogurtov, syra veľkú kravu, postavičky a utvárali si pozitívny postoj ku konzumácií zdravých potravín
Škôlkarova olympiáda - deti nastúpili na olympiádu so svojou vlajkou, pokrikom a s elánom si zmerali sily v rôznych športových disciplínach . Odmenou boli medaile, diplomy a darček.
MDD sme oslávili karnevalom, promenádou masiek po dedine, zábavnými súťažami, diskotékou, pohostením a hodnotnými darčekmi. Medzi deti prišiel i žonglér, ktorý nás zabával svojim žonglérskym umením. Do vystúpenia zapájal aj deti a tak prežili dopoludnie plné zábavy a veselosti.
Na záver školského roka sme zorganizovali pre deti výlet na hrad Červený Kameň spojený s prehliadkou hradu a návštevou sokoliarov. Cieľom výletu bolo poznať minulosť našich dejín, rozlíšiť a určiť na základe priameho pozorovania niektoré vtáky, vedieť zdôvodniť ich úžitok a zaujať pozitívne postoje k svojmu domovu.
„Výchova - šport – zdravie – zábava“ Projekt je zameraný na utváranie pozitívneho vzťahu k pohybovým aktivitám u detí a dospelých. Pravidelným cvičením s atraktívnym náčiním sme zlepšovali fyzické zdravie zúčastnených a posilňovali odolnosť voči civilizačným chorobám. Projekt sa tiež zameriaval na propagáciu zdravého životného štýlu a v neposlednom rade zapojeniu školy a rodiny na zvládnutie predostretých cieľov.
Zapojili sme sa i do inšpiračného projektu podpory zdravia Adamko - Hravo – Zdravo, pri ktorom sme sa koncepčne opierali o doplnkové pracovné zošity , metodické listy a využitie mimických bábok Adamkov
V súlade s Národným programom boja proti drogám a Koncepciou prevencie drogových závislostí sme pracovali s metodickým materiálom Sladkosti závislosťou a Evička nám ochorela.
Environmentálny projekt = Envirokone -vzťahujúci sa na životné prostredie - zážitkový program s ukážkami živých (plne adaptovaných) zvieratiek, z rôznych životných prostredí.
Poľné zvieratká Myšky, Škrečok, Morské prasiatka, Zajačiky
Deti sa zoznámili so zazimovaním zvierat, obilie (pole), prikrmovanie zvieratiek, správanie sa k zvieratkám a k prírode
· Lesné zvieratká Jašteričky, Potkan, Pakobylka a Listovka (hmyz), Ježkovia
Náplňou bola škodlivosť a užitočnosť zvierat v lese a na sídlisku. Hmyz, prevencia arachnofóbie a význam pavúkov. Správanie sa pri stretnutí s potkanom a ježkom.
Spolupráca so ZŠ
Vzhľadom na to, že ZŠ je odberateľom našich výsledkov práce, aj spolupráca je o pripravenosti detí na vstup do školy.
V tomto školskom roku sa spolupráca našej materskej školy so základnou školou rozšírila o nové aktivity. P. učiteľka Mgr. Slezková sa zúčastnila triednej schôdzky rodičov predškolákov, kde ich oboznámila s povinnosťami, potrebami a prípravou detí na školu.
V januári sa uskutočnila návšteva 1. ročníka u pani učiteľky Mgr. Košickej. Prváci nám ukázali, čo všetko sa za prvý polrok v škole naučili od čítania, cez písanie až po počítanie. Deti sa boli pozrieť aj v ŠKD u pani vychovávateľky Mgr. Jánskej. Obohatením bolo bábkové divadielko s názvom „Lesná škola sovy Eleonóry“ a milé darčeky.
Už spomínané nové aktivity boli návšteva školskej knižnice v základnej škole – v marci a v máji naši predškoláci navštívili 9.roč. ZŠ a následne deviataci navštívili našich predškolákov v materskej škole. Tieto aktivity boli zorganizované materskou školou a pani. PaedDr. Dugovičovou.
V knižnici sa deti hravou formou a cez interaktívnu tabuľu bližšie zoznámili s knihou, vyrobili si vlastnú knihu. V deviatej triede ich deviataci previedli prírodopisom, chémiou, matematikou, telesnou výchovou a v materskej škole si deviataci zasa zopakovali dni v týždni, mesiace v roku, moderovali počasie, hádali písmenká podľa hmatu a vymýšľali vety, pracovali s Logicom Primom a s Bee – botom.
Deti MŠ a ZŠ pripravili spoločný program pre obec pri príležitosti Dňa matiek a Úcty k starším.
Učiteľka budúcich prvákov sa zúčastnila aj rozlúčky predškolákov.
1.V MŠ bola vykonaná komplexná inšpekcia od 03.11.2004 do 04.11.2004.
Predmetom inšpekcie bolo :
Zistiť stav a úroveň kvality výchovy a vzdelávania, podmienok a riadenia v MŠ.
Závery ŠŠI: Kvalita priebehu a výsledky výchovno – vzdelávacích činností boli v sledovaných triedach na dobrej úrovni. Práca učiteliek vykazovala dobrú efektivita profesionalitu, so zavádzaním inovačných trendov a alternatívnych foriem práce. Uplatňovanie humanisticky orientovaných teoretických východísk predškolskej výchovy v praxi priaznivo vplýva na formovanie hodnotovej orientácie detí. Realizovaním funkčného adaptačného pobytu, vedením výpovednej diagnostiky detí a starostlivosťou o deti s odloženou školskou dochádzkou učiteľky prispievajú ku kvalitnému rozvoju osobnosti detí, ktoré zvládajú cieľové požiadavky Programu. Personálne podmienky školy sú z hľadiska kvalifikovanosti veľmi dobré, pedagogický kolektív je stabilizovaný. Materiálno – technické, priestorové a psychohygienické podmienky školy sú vyhovujúce. Škola má spracovanú koncepciu jej dlhodobého rozvoja, pozná ju verejnosť i zamestnanci školy. Strategické a operatívne plánovanie je kvalitné. Realizácia pedagogických porád napĺňa ich poslanie, odborné a pedagogické riadenie a orientácia v legislatíve je na príkladnej úrovni. Kontrolný systém riaditeľky je prepracovaný, efektívny a so spätnou väzbou. Pedagogická dokumentácia je funkčná, vedená v celku na veľmi dobrej úrovni, dodržiavanie všeobecne záväzných legislatívnych predpisov je kvalitné.
Celkové výsledky školy sú porovnateľné a v oblasti riadenia o dva stupne vyššie, ako výsledky komplexných inšpekcií v rámci bratislavského kraja a SR v školskom roku 2003 – 2004.
Kľúčové pozitívne stránky MŠ:
2. V MŠ bola vykonaná tematická inšpekcia od 02.04.2008 do 03.04.2008.
Predmetom inšpekcie bola:
Kontrola stavu rozvíjania predčitateľskej gramotnosti 5 – 6 ročných detí v MŠ.
Závery ŠŠI: Rozvíjaniu predčitateľskej gramotnosti detí vo výchovno – vzdelávacej činnosti venujú učiteľky dostatočnú pozornosť, k čomu majú vytvorené podnetné prostredie a vyhovujúce materiálno – technické podmienky.
3. Prostredníctvom vnútroškolskej kontroly som získavala objektívne informácie o priebehu, úrovni pedagogickej práce a výsledkov s deťmi, o kvalite práce prevádzkových zamestnancov a dodržiavaní záväzných predpisov. Hospitačnú činnosť som sa snažila využiť na zlepšenie výchovno – vzdelávacieho procesu.
Zhodnotenie výsledkov riadiacej práce:
Materská škola pracovala podľa vypracovanej dlhodobej koncepcie a jej zamerania. Koncepčný zámer bol pravidelne prejednávaný na zasadaniach rady školy. Plynulú výchovno – vzdelávaciu činnosť zabezpečovalo efektívne plánovanie cieľov a úloh zo Školského vzdelávacieho programu. Odborný rast kvalifikovaných učiteliek mal veľmi dobrú úroveň. Škola bola zabezpečená odbornými metodickými radami a to zo strany riaditeľky a vedúcej MZ na škole. Vnútro školská kontrola sa zabezpečovala v zmysle vypracovaného plánu kontrolnej činnosti rôznymi formami. Výsledky kontroly sa pravidelne analyzovali na pedagogických a pracovných poradách. V priebehu roka bol zabezpečený aktuálny tok odborných a iných informácií. Pedagogická dokumentácia bola vedená v zmysle platnej legislatívy. Priestory školy, v ktorých sa uskutočňoval výchovno – vzdelávací a celkový pobyt detí bol k počtu detí stiesnený. Triedy boli vždy esteticky upravené a prispôsobené na proces. Dodržiavala sa bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci. V triedach sa viedla evidencia o zdravotnom stave detí a drobných úrazoch. Jednotlivé subjekty výchovy školy, rodina, rada školy, zriaďovateľ boli súčasťou realizácie cieľov. Spolupráca medzi týmito subjektami bola rozpracovaná v PPŠ a plnená podľa termínov. Okrem týchto subjektov MŠ spolupracovala so základnou školou , s odbornými a výchovnými inštitúciami / logopédom, pedagogicko – psychologickou poradňou, pediatrom. Školský poriadok ako základný vnútorný predpis upravujúci organizáciu práce MŠ bol vypracovaný v zmysle vyhlášky o materskej škole v znení neskorších predpisov. Agenda o deťoch bola vedená v zmysle platnej legislatívy. Zodpovedne sa viedla administratíva záznamov z porád pedagogických, prevádzkových, MZ a pod. Pracovný poriadok pre pedagogických a ostatných zamestnancov MŠ máme vypracovaný podľa starej legislatívy. Na základe požiadavky poslancov je vypracovaný inventárny súpis nábytku v triedach.
Hospitačná činnosť obsahovala ciele hospitácií formulované smerom k učiteľkám i smerom k deťom. Z hľadiska činnosti detí bol vytvorený dostatočný priestor na sebarealizáciu a rozvoj každého dieťaťa a to predovšetkým uplatňovaním poznatkov a vlastných zážitkov a spontánnej formy učenia. Výchovno-vzdelávaciu prácu hodnotím vo všetkých ukazovateľoch ako kladnú. V plnej miere sa rešpektoval a prejavoval partnerský vzťah. Atmosféra v triedach a celková psychosociálna klíma bola na priaznivej úrovni. Prostredníctvom premyslenej, plánovanej činnosti, využívaním vhodných foriem a metód práce škola zabezpečovala príkladnú úroveň rozvoja osobnosti každého dieťaťa. Celková efektívnosť výchovno – vzdelávacieho procesu vo vzťahu ku koncepcii a zameraniu školy, k dlhodobým cieľom sa zabezpečovala predovšetkým cez konkrétnosť plánovaných úloh primeraných veku detí, vyváženosťou výchovných a vzdelávacích úloh. Každý PZ po hospitácii vyplnil autodiagnoostický hárok, kde objektívne posúdil prípravu, priebeh a výsledky aktivity.
V mesiaci jún bol uskutočnený s každou pedagogickou zamestnankyňou hodnotiaci interaktívny rozhovor s obsahovým zameraním (sumatívne hodnotenie), interaktívna reflexia kvality pedagogickej zamestnankyne, splnenia naplánovaných úloh- sebahodnotenie .
Pedagogickí i nepedagogickí zamestnanci sa aktívne podieľali na plnení dohodnutých hodnôt a cieľov školy.
b.) kontrola prevádzkovo – pracovnej činnosti
V tomto smere boli kontroly zamerané na dodržiavanie prevádzkového a školského poriadku školy, dodržiavanie pracovnej doby a jej efektívnosť. Dodržiavanie pracovných náplní v pracovnom procese a bezpečnosť práce. Okrem iného boli kontroly zamerané na uskladňovanie a efektívne využívanie čistiacich prostriedkov, čistota a hygiena v priestoroch školy, kotolni, v skladoch. Prevádzkoví zamestnanci sa v priebehu školského roka aktívne zúčastňovali všetkých aktivít, ktoré sa organizovali podľa PPŠ. Podľa plánu prevádzkovo – pracovnej činnosti sa vzdelávali . Plánované ale aj neplánované kontroly ukázali, že všetci zamestnanci si svoju prácu na svojich úsekoch zodpovedne plnili. Výsledky z kontrol sú zápisnične zapísané v zošite prevádzkovo-pracovných kontrol.
4. Rezervy .
5. Odporúčam
Prostredie materskej školy spĺňa estetické a emocionálne kvality. Každá trieda je jedinečná a podnetná pre deti. Z dôvodu veľkého záujmu o MŠ je zo spálne vytvorená tretia trieda a príslušná šatňa je pre dve triedy. Túto situáciu vyriešime nadstavbou MŠ, ktorú od septembra otvoríme.
Zariadenie triedy umožňuje vytvárať hracie centrá a detské kútiky. Prostredie materskej školy vytvára interiér a exteriér, ktorý zodpovedá hygienickým, pedagogicko - psychologickým nárokom na daný typ školy. Interiér materskej školy tvorí materiálne vybavenie, ktoré je funkčne vybavené deťom predškolského veku. Motivuje i podnecuje k hravosti a veselosti.
Množstvo učebných didaktických pomôcok, audiovizuálnych prostriedkov a kníh neustále rozširujeme ich nákupom, ktoré vedú ku skvalitneniu výchovno - vzdelávacej činnosti na škole. Hračky sa dopĺňajú priebežne, podľa potreby, s ohľadom na ich kvalitu a primeranosť veku. Triedy sú vybavené počítačovou technikou.
Exteriér školy tvorí školský dvor, ktorý je vybavený altánkom s lavičkami a stolmi – na zážitkové učenie, tabuľami na rozvoj vizuomotorickej koordinácie a jemnej motoriky, domčekom a loďkou na oddych, trampolínou, prenosným bazénom, kolotočom, preliezkami, hojdačkami, šmykľavkami, pieskoviskom a zeleňou. Školský dvor sa nachádza v tichom a bezpečnom mieste. Vonkajšie priestory a celý areál školy umožňuje uskutočňovať pohybové cvičenia bez i s náradím, športové činnosti, tvorivé, konštrukčné, umelecké činnosti a podobne.
Negatíva sú v priestorových podmienkach našej MŠ, ktoré sú vzhľadom na kapacitu detí nevyhovujúce.. Po dokončení nadstavby MŠ to bude účelové zariadenie s vyhovujúcimi triedami a príslušenstvom. Stoly a stoličky – treba priebežne nahradiť za nové v jedálni , nakoľko sa postupom času opotrebovali. Je potrebné dokúpiť a vymeniť šatňové skrinky a vyriešiť kamerový systém a areáli školského dvora, nakoľko nám verejnosť ničí majetok školy.
Podali sme 4 projekty, z toho 2 úspešne :
Z Nadácie Tatra banky cez zamestnanecký program Dobré srdce, sme získali s pomocou predkladateľky Mgr. Boledovičovej na realizáciu projektu „Iba oddýchnuté dieťa je spokojné a zdravé dieťa“ finančný príspevok v hodnote 200 € na nákup 25 ležadiel do novej spálne v nadstavbe.
Z Nadácie SLSP v zamestnaneckom grante Euro k euru, sme získali s pomocou predkladateľa Ing. Vojtecha Nezhodu. na realizáciu projektu „Pohyb - zdravie - zábava“ finančný príspevok v hodnote 1000 € na nákup kombinovanej zostavy MIDI 122 - 6 na školský dvor. Vďaka zostave si deti užijú mnoho hodín vzrušenia a zábavy.
Z prostriedkov Spolku rodičov detí MŠ sme zakúpili deťom hračky na Vianoce a k MDD, elektronickú didaktickú kameru, 2 písacie stoly, 3 kancelárske kreslá, 5 - CD a výtvarné pomôcky na VV a PV. Počas roka sme doplnili detskú knižnicu o nové tituly kníh Tiež didaktické pomôcky na rozvoj fantázie, tvorivosti, obrazotvornosti a predstavivosti, grafomotoriky a kongnitívnych procesov.
Z rodičovských príspevkov bol do MŠ zakúpený prístroj THERAPY AIR ON, na prečistenie vzduchu. Je to ideálne riešenie pre čistotu a bezpečie prostredia, pretože vzduch okolo nás filtruje a čistí. Účinne pôsobí na astmu, ochorenie pľúc, odstraňuje príčiny alergií, vírusov chrípky.
Zo sponzorského príspevku PD sme zakúpili deťom hračky, knihy, uteráky a 2 koberce.
OcÚ sa snaží dokončiť nadstavbu MŠ. Zakúpili nám nový nábytok do tretej triedy- 4 stoly, 24 stoličiek, knižnicu, detskú stenu, vešiaky na uteráky do 2 tried pre 48 detí, 8 predelovacích stien do záchodov, nábytok do zborovne a riaditeľne, Logico primo - nový učebný systém s možnosťou kontroly.
Za krúžkovú činnosť nám zakúpila Mgr. Hecklová lamelovačku. Mgr. Švrčková nám darovala do MŠ scaner, p. Buchamerová pomohla podporiť žiadosťo poskytnutie zostavy Young Explorer/Mladý bádateľ a zapojenie sa do predškolského výučbového programu KidSmart.
P. Dugovič prispel do MŠ 1000,-€ na nákup žalúzií. P. Utaši sponzorsky položil plávajúcu podlahu v nadstavbe i v spálni, p. Konečný a p. Krištofovič vymaľovali priestory spálne a šatne.
Priložené správy o hospodárení:
1. Finančné zabezpečenie školy riadi obec Blatné.
2. Rodičia detí alebo osoby, ktoré majú voči dieťaťu vyživovaciu povinnosť, mesačne hradia príspevky na čiastočnú úhradu nákladov spojených s hmotným zabezpečením školy vo výške 10,- € na dieťa. Rodiny v hmotnej núdzi a deti rok pred nástupom PŠD príspevky neplatia.
3. Vzdelávacie poukazy nemáme.
4. Rodičia detí majú založené Občianske združenie – Spolok rodičov detí MŠ v Blatnom s vypracovanými stanovami a vlastným účtovníctvom. Občianske združenie riadi aj vedie účtovníctvo výbor OZ zložený z rodičov detí. Rodičia detí ročne vkladajú finančné príspevky 50,- € na dieťa. Na účet Občianskeho združenia idú aj príspevky z darovania 2% z odvedených daní. Finančné prostriedky sú použité na skvalitnenie výchovno-vzdelávacieho procesu, nákup hračiek, učebných a výchovných pomôcok, skvalitnenie priestorového a materiálno-technického vybavenia. Účtovníctvo vedie účtovníčka OZ p. Mgr. Katarína Boledovičová
5. Iné finančné prostriedky získané podľa osobitných predpisov:
Nadácia Tatra banky - 200 €
Nadácia SLSP-1000 €
Spolok rodičov detí MŠ, Rada školy boli aktívni pri organizácii rôznych akcii v MŠ.
/ Svetový deň výživy, Úcta k starším, Mikuláš, Deň matiek, tvorivé dielne, rozlúčka predškolákov a pod./.
Veľmi nám pomáhajú pri materiálnom zabezpečení MŠ. Dvaja rodičia podali zamestnanecké granty, p. Ing.Klimeková pravidelne pre rodičov aktualizuje internetovú stránku. Podľa plánu za PPŠ sa stretávame na schôdzkach rodičovského združenia, výboru Spolku rodičov a Rady školy.. V prípade potreby problémy detí vo výchove riešime individuálnymi pohovormi. Dobrými vzťahmi medzi rodičmi a pedagógmi pri vzájomných stretnutiach počas dňa i na spoločných rodičovských stretnutiach dávame deťom istotu v dnešnom premenlivom uponáhľanom svete.
Tento školský rok sme sa snažili i o vytváranie ešte lepších podmienok pre spoluprácu s viacerými organizáciami v obci, s cieľom spestriť deťom pobyt v materskej škole. a tak spolupodieľať sa na ich výchove..
Kladne hodnotím spoluprácu s logopedickou a psychologickou poradňou, zubnou a detskou ambulanciou .
Dobrú spoluprácu máme i so Zväzom záhradkárov v Blatnom, v ktorej chceme pokračovať a prehlbovať ju. Zúčastnili sme sa celoslovenskej výtvarnej súťaže : Ovocie a zelenina, ktorú mám rád.
Vážim si aj spoluprácu Poľnohospodárskeho družstva. Pomáhajú nám sponzorsky, prispievajú deťom na akcie Mikuláša, MDD, Rozlúčky predškolákov.
Spolupráca s Obecným úradom bola tiež dobrá. Zriaďovateľ mal záujem o výchovu a vzdelávanie, o prípravu detí pred vstupom do 1. ročníka ZŠ, aktivity a celkové dianie v materskej škole. P. starostka sa spolupodieľala na príprave rozlúčky predškolákov. Riaditeľka bola prizvaná na zasadnutie poslancov s cieľom oboznámiť sa s výsledkami a problémami MŠ. Problémy sme riešili priebežne, vychádzali sme si v ústrety, a tak sme zabezpečili kvalitnú prevádzku zariadenia. Kladne hodnotím i ústretovosť pri umožnení vzdelávať sa. Pre nás bola veľká priorita získavanie finančných prostriedkov na dokončenie nadstavby MŠ a snaha OcÚ začať nový šk. rok v nových priestoroch účelom zefektívnenia výchovy a vzdelávania v MŠ.
1. Strategický cieľ školy: uplatňovať humanistický prístup vo výchove a vzdelávaní, ktorý charakterizuje úctu k osobnosti dieťaťa, uznanie jeho hodnoty ako človeka, rešpektuje jeho práva, odmieta vo výchove všetko, čo by mohlo ponižovať dôstojnosť dieťaťa v očiach iných i jeho samého. Rešpektovať schopnosti a možnosti dieťaťa, rozvíjať ich tak, aby dieťa bolo schopné plnohodnotne žiť a tvoriť svoj vlastný život.
2. Plniť ciele Školského vzdelávacieho programu „Denne cvičím, zdravo jem, bádam, skúmam, svet objavujem“, ktorý je vypracovaný v súlade s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania podľa „školského zákona“ a s príslušným štátnym vzdelávacím programom ISCED – O.
Neustále ho dopĺňať, aktualizovať, vyhodnocovať a zviditeľňovať prácu s projektom, s jeho cieľmi, úlohami i akciami pre rodičov.
3. Vnímať a aj nasmerovať rodičov do úlohy kompetentných partnerov, dať im možnosť podieľať sa na práci školy. Spolupracovať naďalej so všetkými subjektami a organizáciami v obci, s cieľom spestriť deťom pobyt v MŠ a spolupodieľať sa na ich výchove.
Našou snahou bude vytvoriť deťom prostredie ktoré podnecuje deti k zvedavosti, iniciatíve a tvorivej aktivite. Deti budú mať možnosť učiť sa rôznymi spôsobmi na bezpečnom mieste, kde môžu skúmať svoje pocity, robiť chyby, riešiť problémy, budú mať možnosť voliť si aktivity, miesto kde majú možnosť prezentovať svoju prácu.
Pevne veríme, že naše deti budú odchádzať z našej školy obohatené o mnohé vedomosti z oblasti vzdelania, medziľudských vzťahov, sebapoznania a zdravia.
Zlata Andrisová
V Blatnom 18.07. 2012 riaditeľka MŠ
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
—————
Neboli nájdené žiadne záznamy.